Bostadsrättsföreningens skyldighet att agera vid störningar

Hej

Vi bor i en bostadsrättsförening lägenheten under oss har omvandlats till samlingslokal. Nu har den även hyrts ut för fester som vi ej har godkänt. Dessa fester har varit störande med hög musik där vi får gå ner och säga till då ingen i föreningen tar ansvar eller finns tillgänglig. Vad finns det för regler och vad kan vi göra för att få slut på detta. Kan även påpeka att vi skrivit mail till styrelsen men får ingen återkoppling.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrättsföreningen hyr ut bostadsrättslägenheten som lokal för andra personer och då blir 12 kap. jordabalken (JB) gällande. Utöver reglerna i 12 kap. JB gäller också det som står i bostadsrättsföreningens stadgar. Stadgarna finns registrerade hos Bolagsverket och du har en möjlighet att begära ut dem.

Vad gäller vid störningar i en lokal?

Den som använder lokalen får inte utsätta sin omgivning för störningar som är skadliga för hälsan eller försämrar bostadsmiljön (12 kap. 25 § första stycket JB). Hög musik är en störning som inte ska accepteras.

Vad är bostadsrättsföreningens skyldig att göra vid störningar?

Bostadsrättsföreningen som är hyresvärden ska agera i en sådan situation och ge tillsägelse åt den störande hyresgästen (12 kap. 25 § andra stycket JB). Om den störande hyresgästen inte upphör med störningarna efter tillsägelsen kan nyttjanderätten bli förverkad (12 kap. 42 § 6 p. JB). Det betyder att det sker en omedelbar uppsägning. Bostadsrättsföreningen har inte agerat och då har du rätt till nedsättning av årsavgiften.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Bostadsrättsföreningen ska normalt vara tillgänglig och lätt att få tag på. Med tanke på att du har försökt att ta kontakt med bostadsrättsföreningen flera gånger skulle jag råda dig att kontakta Hyresnämnden. Hyresnämnden medlar i tvister som rör bostäder och lokaler. Jag skulle också råda dig att kolla upp vad som gäller mellan dig och bostadsrättsföreningen enligt stadgarna som finns tillgängliga hos Bolagsverket.

Om du har fler funderingar är du välkommen att kontakta någon av våra jurister (här).

Lycka till!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare