Bostadsrättsföreningar.

kan en person i brf.väljas till ordförande trots eget intresse i form av ett avtal om fastighetscerice

mellan honom och föreningen

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostadsrättsföreningar.

En bostadsrättsförening får i stor utsträckning under samma lag som andra ekonomiska föreningar (1 kap. 1§ 2st bostadsrättslag (1991:614). När det gäller val av styrelse och dess ordförande finns det inga speciella krav på objektivitet eller neutralitet. Det innebär att även om man har ett stort personligt intresse i föreningen affärer och angelägenheter är detta inget direkt hinder. I vissa fall kan det även vara bra. Enda hindret för att vara styrelseordförande är att denne person inte får vara VD i samma förening. VD förekommer dock sällan i just bostadsrättsföreningar.

Med detta sagt så finns det dock jävsregler om man väl är styrelseledamot eller ordförande. Ordföranden får inte handlägga frågor som rör dennes inga relation eller angelägenheter med föreningen (6 kap. 10§ Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar). Detta innebär konkret att ordföranden och styrelseledamot inte får handlägga eller oftast ens närvara vid frågor som rör honom och t.ex. servicefrågor om hans lägenhet/hus. Detta för i största utsträckning möjligt motverka former av maktmissbruk.

Sammanfattar är svaret att en person i ditt fall får väljas till ordförande. Men ordföranden får inte handlägga frågor som rör dennes privata relation med föreningen. Om dock frågan rör ordföranden och flera andra är det kanske tillåtet beroende på dennes intresse i frågan.

Vänligen

Henrik BergRådgivare