Bostadsrättsförening - styrelsen

En person som valts in i en styrelse i en bostadsrätt och som nu flyttat, kan han sitta kvar i styrelsen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Det som styr en bostadsrättsförening är föreningslagen samt föreningens egna stadgar.

Det är högst ovanligt att en styrelseledamot som flyttar och inte längre bor kvar i huset, fortfarande sitter med i styrelsen. Det finns däremot ingen skyldighet för denne person att avgå om den flyttar. Denne person borde däremot inte ha något intresse av att sitta med i styrelsen längre. Vanligtvis meddelar man då styrelsen att man ska flytta och avgå ur styrelsen, men man brukar kunna vara med i styrelsen och på möten fram tills dess att man flyttar ut. För att vara styrelseledamot är man även oftast medlem i bostadsrättsföreningen, och medlemmar i föreningen är oftast främst boende i huset.

I regel finns det suppleanter i en förening, som smidigt kan ta styrelseledamotens plats vid avgång. Därmed brukar det inte behövas en ny stämma för att en styrelseledamot flyttar. Det är däremot viktigt att tänka på att styrelsen ska ha rätt antal ledamöter enligt lagen. För att få räknas som en ekonomisk förening så måste man ha minst tre ledamöter, och styrelsen är beslutsför om minst hälften av ledamöterna är närvarande vid stämman.

Då någon ur föreningen avgår är det viktigt att hålla koll på dessa regler.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare