Bostadsrätt som inte är samboegendom

Hej!

Köpte min bostadsrätt innan jag ingick samboskap. Förstår att denna då ej ingår i en ev bodelning enl sambolagen , men om vi skriver ett samboavtal som avtalar bort bodelningen i sambolagen avtalar vi då inte bort den bestämmelsen också? Måste man då inte specificera vem som ska ha vad av bostadsrätt och bohag som var inköpt före samboskap om man separerar? Borde man skriva en lista på tex möbler, bostadsrätt, hund i en bilaga för att gardera sig ang. vem som äger vad när man skrivit ett sådant avtal som förhandlar bort sambolagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samboförhållanden regleras precis som du säger i sambolagen (SamboL).

Något förenklat kan man säga att din bostadsrätt enbart kan ingå i en delning mellan dig och din sambo på två sätt; antingen genom sambolagen eller genom att ni avtalar om det.

Begärs en bodelning enligt sambolagen så medför det att man ska dela lika på vissa saker (s.k. samboegendom) (8 § SamboL). Samboegendom är bara bohag och bostad som köpts för gemensam användning (3 och 4 §§ SamboL). Eftersom du har köpt bostadsrätten på egen hand, och inte i syfte att ni ska bebo den gemensamt så är den inte samboegendom. Detta innebär såsom du säger att din bostadsrätt inte ska ingå i en bodelning även om ni tillämpar sambolagens regler.

Huruvida något är samboegendom eller inte har enbart betydelse vid en bodelning. Samboavtalet som du pratar om kan aldrig göra din bostadsrätt till samboegendom genom att avtala bort sambolagen. Det enda sätt som denna kan komma att ingå i en eventuell delning mellan er är att ni avtalar om att det är det ni önskar.

En fördel när man avtalar bort den legala delningen är givetvis att sätta något annat i stället. Om ni ska skriva ett samboavtal är det möjligt att skriva att ni vill bodela vissa saker (exempelvis gemensamt bohag) och hålla annat utanför. Man kan absolut, och med fördel specificera vem som äger vad i en bilaga till samboavtalet. Var då så detaljrik i beskrivningen som möjligt, undvik formuleringar såsom "[Namn] ska behålla det han tog in i boet vid en separation". Detta säger ingenting, om vi inte vet vad han tog med sig in i boet; listor med vem som tagit med sig vad är därför bra att ha vid en separation. Man kan också skriva in specificeringar i själva avtalet, exempelvis "[Namn] tar med sig en soffa av modell X, ett bord av modell Y och en säng av modell Z och detta ska han behålla vid en separation". Mitt råd är att inte krångla till det med juridiska termer, försök istället att uttrycka precis hur ni önskar dela. Var så tydliga som ni kan med hur ni faktiskt vill dela på det som är gemensamt och vad som ni vill hålla utanför. Kom ihåg att det inte handlar om vem som äger någonting, utan vem det är som ska få egendomen vid delningen. Vill ni ha hjälp med att upprätta ett samboavtal så kan ni använda vår avtalstjänst som ni hittar här.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare