Bostadsrätt som förskott på arv

Gäller förskott på arv från min mor till mig. Kan hon ge mig förskott på arvet då jag ämnar och vill köpa en bostadsrätt i Stockholm? Kan jag själv stå på köpekontraktet och hur regleras arvet senare vid bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Bestämmelserna om förskott finns främst 6 kap. Ärvdabalken.

Om din mor skall ge dig ett förskott på ditt arv för att hjälpa dig att köpa en bostadsrätt, är det klart att du själv kan stå på köpekontraktet. Om hon exempelvis ger dig en summa pengar eller betalar bostadsrätten trots att du står på köpekontraktet blir ju bostadsrätten din. Om din mor inte uttryckligen bestämmer att det inte skall röra sig om förskott på arv, blir det fråga om ett förskott på arv.

Förskott på arv regleras i praktiken på så sätt att man när arv blir aktuellt "lägger tillbaka" det värde förskottet avsåg när man räknar ut vad varje arvinge skall ärva. Sedan drar man av förskottet från arvslotten för den person som fick förskottet. Det värde man använder är det värde förskottet hade då det gavs.

Exempel:
A,, som har sonen B och dottern C, ger sin son B en bostadsrätt till värdet 150 000 kr.
Några år senare avlider A, och har då sammanlagt egendom till värdet 500 000 kr.
Eftersom B har fått ett arvsförskott, lägger man till 150 000 kr vid beräkningen av vad barnen skall ärva. Var och en skall då ärva egendom till värdet (500 000+150 000)/2=325 000 kr. C får ut egendom till det värdet, men eftersom B redan har fått ett förskott på 150 000 kr får han bara ut 325 000 - 150 000 = 175 000 kr.

Hoppas att svaret blir till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare