Bostadsrätt - samboegendom

Jag flyttade i mitten av 2014 in i min bostadsrätt, då var jag singel. Träffade våren 2015 min nuvarande sambo, och hon flyttade sen in början av 2017. De som är min fråga är om hon har rätt till halva bostadsrätten om vi skulle separera eller är de min enskilda egendom?

Vi har inte samboavtal.

Många tack för ert svar!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du köpt bostadsrätten innan du träffade din sambo ska den inte delas vid en separation. För att din sambo vid eventuell separation ska få del av egendom du införskaffat ska egendomen utgöra samboegendom, sambolagen 8 §. För att egendom ska betraktas som samboegendom krävs att ni köpt den för att gemensamt använda den, sambolagen 3 §. Eftersom du köpte lägenheten innan du träffade din sambo kan denna inte utgöra samboegendom, och din sambo har således ingen rätt till bostadsrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare