Bostadsrätt och uppskov samt några ekonomiska frågor.

Hej !

vi har sålt vår bostadsrätt där x har satt in 715000 kr samt en reavinst av tidigare försäljning av bostad på 160000 kr, för att få mindre boendekostnad. X har betalat för hela lånet på 160000 kr eftersom y har skulder sedan tidigare samt sätter in 0 kr i insats. x och y skriver på bostadsrättsöverlåtelsen x 66% o y 34%.

6 år senare tycker y att andelarna är fel, y vill ha hälften av vinsten på 410000- 58000=352000 kr. x anser att eftersom x har haft med sig en skuld 160000 kr som ska betalas av, blir det inte mycket vinstpengar kvar om det ska delas på hälften, med tanke på att y satt in 0kr.

Utöver det har ny bostadsrätt köpts in, då y tycker att x ska fortsätta ha kvar sin reavinst samt den nya reavinsten, så om det blir försäljning av den nya inköpta, har x 3 st reavinst skulder vilket inte känns ok.

Y vill 1. ha hälften av försäljningen och 2. vill y att x ska fortsätta skjuta upp reavinst O reavinst, för att få mindre boendekostnad, man vet aldrig om lagen ändras och det blir höga räntor istället på reavinster., tänker x. Y o X har lagt in 50 000kr var i bokningsavgift, dessa pengar vill Y plocka ut, när vi fått banklån, eftersom y har skulder sedan tidigare. har X/Y rätt / fel ? det nya köpet är tanken att skriva avtal med sambo o skuldbrev . Tack på förhand /mvh Pepparkakan

Lawline svarar

Hejhej pepparkakan!

Angående hälftendelning
Rent juridiskt så ser det ut på följande sätt. Eftersom ni har en ägandeandel på 33% och 66% så kan X åberopa att vinsten även ska delas på detta sättet. Att Y vill ha 50% av vinsten ändrar inte denna bedömningen. Det enda sättet Y kan få 50% av vinsten är om X medger detta - X behöver inte medge det.

Uppskov
Jag rekommenderar att man skjuter upp reavinstbeskattningen (uppskov). Att kunna investera hela reavinstbeloppet in i den nya bostaden innebär också att man behöver betala mindre ränta för det bostadslån som man tar. Räntor på bostadslån är betydligt mer växlande än reglerna om uppskovsränta. I nuläget finns det även ett förslag från riksdagen att helt och hållet slopa uppskovsräntan (se här). Eftersom bostadslånsräntor är mer instabila än vad uppskovsräntan är så rekommenderar jag därför att ni använder reavinstuppskovet.

Kan ni dock få ett lån som är under uppskovsräntan (den är i nuläget på 0.5%) som ni använder för att betala av vinstskatten, så kan detta vara ett bra alternativ.

Bokningsavgiften
Här finns det inget rätt eller fler. Här får ni helt enkelt räkna vad som kostar mest och vad ni ska använda bokningsavgiften till. Om du har skulder som har höga räntor som måste betalas så fort som möjligt så är det nog bäst att du tar ut bokningsavgiften och betalar lånen. Om ni istället investerar pengarna till att t.ex betala av lånet så får ni mindre ränta på lånet. Här finns det många olika alternativ och jag kan tyvärr inte svara ja/nej på denna fråga utan det är upp till er att räkna ut vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt för er att göra.

Har du några följdfrågor är du varmt välkommen att höra av dig till binh.tran@lawline.se.

Vänligen,

Binh TranRådgivare