Bostadsrätt och indragning av fibernätverk

I min bostadsrättsförening har styrelsen fattat beslut om ett kollektiv fiberbredbandanslutning via Telia för tv, internet och telefon. Månadsavgiften höjdes med 299:- Men jag har fungerande mobila lösningar samt satellit tv och är nöjd med Tele2 för 169:- och vill gärna behålla detta.

Min fråga:

Kan styrelsen tvinga mig att ta Telia abonnemang?

Till saken hör att när fiberanslutningen installerades under Juni månad släppte jag ej in montörerna i min lägenhet; jag ville ju inte vara med i detta. Sedan Juni har månadsavgiften höjds med 299:-, vilket jag inte betalade. Så för en månad sedan fanns det ett möte mellan mig och styrelsen, där de krävde betalning av 299:- /månad för Telia abonnemanget, som jag ej använder mig av. Men för att gå till mötes kom vi överens om att jag skulle vara med på Telias fiberbredband lösningen.

Nu när installation skulle göras fattades fiberanslutningen, som jag tog för givet skulle monteras i efterskott hos mig. Men nu kräver Telia 5625:- extra från mig. Detta som tack för att jag ville vara med.

Så nu vill jag ju verkligen inte vara med Telia.

Era goda råd skulle uppskattas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga.

Det är styrelsen som sköter den löpande verksamheten och kan tyvärr höja avgiften på ett sådant sätt som de anser är nödvändigt för att inte riskera att föreningens ekonomi äventyras. Svaret avseende månadskostandshöjningen är därför, tyvärr – det är okej att de höjer månadskostnaden.

Generellt är det så att det är bostadsrättsföreningen har att sköta fastighetens yttre skikt och bostadsrättsinnehavaren det inre skitet. I detta fall gäller det indragning av fiber i Er lägenhet. Vilka som bör stå för kostnaden härav är svår att svara på, men jag tänker såhär: I den månadskostnad som Er bostadsrättsförening kräver att Ni betalar ingår det en internetanslutning. Avtalet till Telia föreligger mellan Er bostadsrättsförening och Telia – inte mellan dig personligen och Telia. Detta måste innebära att det är bostadsrättsföreningen som ska stå för de kostnader som en eventuell installation kan innebära. Dock kan något annat vara föreskrivet i stadgarna om installationer eller liknande.

Kort sagt kan alltså föreningen höja avgiften, men de kan inte tvinga Er att sätta in de fysiska kablarna innanför Er dörr. Om det är så att Ni nu i efterhand vill installera detta borde det vara bostadsrättföreningen som står för detta, om inte annat är föreskrivet i stadgarna.

Om Ni inte får detta installerat bör Ni ta upp detta vid nästa föreningsstämma, dvs. att Er månadskostnad innefattar kostander som Ni inte har möjlighet att utnyttja.

Om ni har yttreligare frågor, eller anser att Ni inte fått svar på Er fråga kan Du kontakta mig, så ska jag hjälpa dig ytterligare!

alfredbrandtnorman@gmail.com

Mvh,

Alfred BrandtRådgivare