bostadsrätt i gåva. Konsekvenser?

Hej,

min mormor vill ge sin bostadsrätt i gåva till mig. Det finns inga lån eller pantsättningar rörande bostadsrätten. Räcker det med att hon skriver ett gåvobrev och att jag sedan underrättar bostadsrättsföreningen om detta? Kan min mormors barn motsätta sig denna gåva om min mormor går bort? dvs kan dom mena att gåvan inkräktat på deras laglott? Tanken är att vi båda kommer vara skrivna på lägenheten men att hon ska bo kvar där. Behöver man skriva ett nyttjandeavtal eller liknande?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att valde Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill få en överblick på de rättsliga konsekvenserna som kan uppstå om din mormor skulle skänka bostadsrätten till dig.

Det är mycket möjligt för din mormor att skriva över hennes bostadsrätt. Hon behöver endast upprätta ett gåvobrev som visar att transaktionen har skett. Dock gällande bostadsrätter så är hennes gåva inte bostaden i sig utan hennes andel i bostadsrättsföreningen, vilket i sin tur äger fastigheten. För att du ska kunna ta över hennes andel behöver du bli medlem i föreningen.

2:1 Bostadsrättslag föreskriver att frågan om att anta en ny medlem styrs av föreningens styrelse med iakttagande av de villkor som är anges i föreningens stadgar. Oftast så innebär det här inget problem, men det är troligtvis sunt att informera föreningen snarast.

Till din andra fråga om arvet, så regleras det i ärvdabalken. Generellt så vill ärvdsystemet inte ingripa i hur människor spenderar sina egna pengar, men som du nämnde i din fråga så finns regler som inkräktar på den rättigheten,laglotten exempelvis. Dock räknar laglotten sin del endast på arvslotten som i sin tur endast räknar på din mormors ägodelar vid hennes dödsfall.

Till din sista fråga angående nyttjandeavtal, så behövs det inte, utan det beror på om ni vill reglera bostadssituationen mer ingående eller inte.

Hoppas det svarade på din fråga.

Jakob WestlingRådgivare