FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/03/2017

Bostadsrätt - Granne för oväsen

Vi har problem med en granne. Personen som är skriven bor inte på adressen utan är förälder till personen som bor där nu. Personen har ofta vänner över och för oväsen till 1-4 på natten, vi har varit uppe och sagt till vid 9-10 olika tillfällen. Det har oftast varit främmande människor som öppnat dörren. Vi bor i en bostadsförening och lämnat in störningslista till styrelsen, som sagt att de tagit första steget i att årgärda problemet. Det var då lugnt ca 2 veckor men har nu stegvis börjat igen, vi har börjat föra en ny störningslista. Finns det något sätt vi kan påskynda processen för att få detta åtgärdat, vi sover väldigt dåligt på nätterna och vår dotter vaknar ibland av att dem skriker.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag beklagar hur situationen ser ut för er. Dessvärre finns det få rättsliga vägar att gå i en sådan situation. Mitt tips till er är att prata med era grannar och också, fortsättningsvis, styrelsen. På detta sätt kan ni förhoppningsvis komma överens på ett sätt som passar alla parter.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare