Bostadskravet vid anhöriginvandring

Hejsan det är så att jag ska bli sambo med en som bor utanför EU, när det kommer till försörjningskraven så står det man ska ha bostad, jag har bostad fast jag har det tillsammans med mina föräldrar pch huset är väldigt stort? Måste jag ändå Fprtfarande ha helt eget för det ska gå igenom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att din fråga rör försörjningskravet som gäller vid uppehållstillstånd för att inleda samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige, 5 kap 3 a § Utlänningslagen.

Det som gäller i anknytningsfallen är att ett det föreligger ett försörjnings- och bostadskrav hos den person som utlänningen söker anknytning till. Det som är speciellt för tillfället är att försörjningskravet regleras i den så kallade begränsningslagen. Den gäller från 2016-06-22 till 2019-07-20.

I 9 § begränsningslagen står det att uppehållstillstånd enligt 5 kap 3 eller 3 a § utlänningslagen får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och utlänningen samt har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen.

Försörjning:

Du som anknytningsperson måste visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv och den som ansöker om uppehållstillstånd. Du uppfyller också kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet för dig och utlänningen att leva på.

Bostad:

Du ska ha en bostad med tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Du kan antingen äga en bostad, inneha en bostadsrätt eller hyra en bostad.

Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar räknas tyvärr inte som att ha en godtagbar bostad. Jag vet inte om det är så att du äger huset tillsammans med dina föräldrar eller om det är dina föräldrar som ensamma äger huset. Äger ni det tillsammans skulle kravet kunna vara uppfyllt om bostaden är tillräckligt stor.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare