Bostadskrav vid anknytningsansökan

Hej min Fru med utländsk bakgrund har sökt uppehållstillstånd i Sverige pga anknytning till mig som är svensk medborgare. Enligt regler måste jag uppfyllt kraven för försörjningen vilket är jobb o bostad jag har fast jobb o inkomst men jag bor på ett ställe vilket jag hade ett års kontrakt som minst måste man ha men ansökningstiden är så lång så de krävde varje gång boendeavtalet vilket var mindre än ett ör så till slut fick jag avslag eftersom när de krävde sist hade 10 månader kvar av avtalet samtidigt har jag fått ett nytt avtal till ett nytt boende efter de 10 månaderna min fråga är för det första uppfyller jag kravet för bostaden med mitt nya avtal fast jag inte har flyttat in ön och samtidigt vill jag fråga om de gjorde rätt när vid första tillfällen de begärt mitt boendeavtal var det ett år sen efter ett par månader krävde de igen så var det 10 månader vilket fick jag avslag tacksam om ni svarar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad finns det för krav på bostaden?
- För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum.
- Det krävs att ni ska kunna använda bostaden från det att familjemedlemmen kommer till Sverige.
- Migrationsverket har uttryck i rättsfallet MIG 2011:16 att anknytningspersonen ska förfoga över en bostad av tillräcklig storlek och standard under minst ett år framöver eller att det vid en prognos framstår som sannolikt att ett sådant boende kan ordnas för minst ett år framöver.

Har du därför ett bostadsavtal på 10 månader kan det vara negativt vid anknytningsansökan. Jag vet inte hur ditt nuvarande bostadsavtal ser ut. Men se över de punkterna jag skrev ovanför och se om ditt bostadsavtal omfattar de nämnda punkterna.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare