Bostadskrav vid anknytningsansökan

Hej jag har en fråga om familj anknytning till. Sverige, min fru sokte uppehållstillstånd 2015 och 2018 fick hon avslag pa ansökan från MV. Sedan vi överklagades och fick avslag igen fast vi tog hjälpa av advokat men hände igent, nu vet jag inte vad ska vi göra, jag uppfyller kraven också men domstolen accepterades inte min andrahand som var godkänt av föreningen. Kan ni hjälpa oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är du inte nöjd med migrationsdomstolens dom kan du överklaga till Migrationsöverdomstolen. Detta måste du göra inom tre veckor från den dag som du fick ta del av domen. Har tre veckor redan förflutit går det inte längre att överklaga, man säger då att beslutet har vunnit laga kraft och går då ej att ändras. Men jag kommer här utgå från att de tre veckorna inte förflutit och du därmed kan överklaga domen.

Jag tolkar din fråga som att domstolen inte accepterade din andrahandslägenhet och kommer därför utgå från det vid mitt svar. Som huvudregel ska det vara okej att ha en bostad i andrahand och ändå uppfylla bostadskravet. Det är viktigt att du styrker din bostadssituation genom ett hyresavtal eller intyg från fastighetsägaren/hyresvärden/bostadsförmedlingen. Eftersom bostaden hyrs ut i andra hand är det viktigt att uthyrningen ska vara godkänd av hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden. Tänk på att du kan behöva visa skriftliga godkännanden.

Migrationsverket har även uttryck i rättsfallet MIG 2011:16 att anknytningspersonen ska förfoga över en bostad av tillräcklig storlek och standard under minst ett år framöver eller att det vid en prognos framstår som sannolikt att ett sådant boende kan ordnas för minst ett år framöver. Titta därför över dina avtal om det är så att detta kravet kanske inte är uppfyllt.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Det krävs därför även att det framgår av dina dokument att kraven är uppfyllda.

Sammanfattning: Om du ska överklaga domen så se till att du har skickat in alla dokument som krävs som styrker din bostadssituation. Att ha en bostad som hyrs ut i andrahand är som huvudregel inget problem, men det krävs att du styrker både hyresavtal samt skriftligt godkännande från bostadsrättsföreningen. Om du överklagar är det därför viktigt att du ser till att dessa dokumenten finns bifogade samt att du visar att du kommer förfoga över bostaden i mer än ett år.

Jag hoppas det gav svar på din fråga och hör av dig om du har ytterligare frågor!

Caroline LarssonRådgivare