Bostad och sambo

Hej!

Jag, min exmake och sonen köper en bostadsrätt (BR) som sonen ska bo i. Sonen och hans flickvän bor tillsammans i dyr andrahandsbostad, båda kommer att flytta in i BR. BR är avsedd för sonen att bo i, alla är införstådda med att flickvännen inte ska ha samborätt men att hon kommer att bo där. Deras totala månadskostnad kommer att halveras, inräknat de låneräntor vi föräldrar begär ersättning för.

Sonen och jag står som delägare (1/2) i BR.

Sonens andel finansieras till ca 35% genom besparingar varav det mesta är gåva och arv som enskild egendom, samt till ca 65% genom ett lån från exmaken med skuldebrev.

Min halva finansieras genom besparingar och lån på egen bostad. En mindre del av kapitalkostnaden ska sonen månatligen betala till mig.

Jag och sonen tecknar ett samäganderättsavtal: sonen bor i BR och betalar hyran; vill den ena delägaren sälja har den andra förköpsrätt inom 4 månader, priset avgörs gm mäklarvärdering; den andre delägaren har vetorätt betr försäljning av ägarandel till annan.

Hur ska vi hantera sambolagen? Kan jag t ex teckna hyresavtal med flickvännen för min halva av BR?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle rekommendera att din son och hans flickvän själva skriver ett samboavtal där de exkluderar bostaden från det som skulle delas vid eventuell separation, detta skulle innebära att hon senare inte etablerar någon äganderätt i bostaden.

Hoppas detta svarade på din fråga,

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare