FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN23/03/2014

Bosättningkrav utomlandsstudier

Hej,

jag vill söka studiestöd för heltidsstudier utomlands. Utbildningen jag sökt uppfyller alla CSNs krav och jag personligen uppfyller alla krav, förutom ett som jag är lite orolig inför.

Bosättningskravet säger att man måste ha bott i Sverige under 2 sammanhängande år de senaste 2 åren. De senaste 5 åren har jag varit ute och rest, volontärarbetet, studerat osv och "bott" i ett land utanför EU. Jag har varit hemma i Sverige 21 månader de senaste 5 åren sammanlangt men inte sammanhängande.

Jag skulle behöva er hjälp att definiera vad de menar med att "bo". Syftar det på tiden mas vistats i Sverige, eller att man är skriven i Sverige? Eftersom jag aldrig haft ett permanent visum eller haft en bestämd bostadsadress, har jag under hela tiden varit skriven i Sverige. Jag är 20 nu men räknar de fem åren från att utbildningen börjar den 20 Januari 2015 och 5 år bakåt.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp, CSN svarar bara att de inte kan ge information innan jag sökt och kommit in, men jag kan inte söka utan att veta om jag kvalicerar för CSN.

Tack! MVH Karin

Lawline svarar

Hej!

För att studier utomlands ska vara CSN-berättigande finns det i 3 kap. 23 § studiestödslagen https://lagen.nu/1999:1395 ett bosättningskrav som säger att den studerande under en sammanhängande period varit bosatt i Sverige om minst två år under de senaste fem åren. Utav CSNFS 2010:9 framgår det att en studerande bör anses vara bosatt i Sverige om kraven i 5 kap. 2 eller 3 § i socialförsäkringsbalken (SFB) https://lagen.nu/2010:110 är uppfyllda.

5 kap. 2§ SFB en person anses vara bosatt i Sverige om han eller hon har sitt egentliga hemvist här i landet. Bosättningskravet i 5 kap. 2§ motsvarar folkbokföring enligt folkbokföringslagen https://lagen.nu/1991:481. Vid en bedömning utifrån folkbokföring ser man till vart den normala vistelseorten är.

Jennifer RönnerhedRådgivare