FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/11/2016

Borttappad lånebok, utlånad i två led

Hej, är jag som anställt och lärare på universitet i Lund och vill fråga om jag då är skyldig att betala en bortkommen bok som jag lånade ut i tjänsten , dock på mitt lånekort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har lånat en bok på biblioteket på universitet med ditt lånekort som du i din tur har lånat ut till en annan?

Jag rekommenderar dig att kontakta biblioteket och höra vilka rutiner de har för er lärare. Dock är det med största sannolikhet du som är ersättningsskyldig för boken, trots att det inte var du som slarvade bort den. Detta eftersom det är mellan dig och biblioteket som avtalet har ingåtts och då ska ni hålla era avtalsförpliktelser (biblioteket lämnar ut boken till dig och du åtar dig att lämna tillbaka den, och om detta inte är möjligt, ersätta den). Att du i din tur har ingått ett nytt "avtal" där du lånat ut boken vidare har inte med biblioteket att göra. Detta får du lösa med personen du lånat ut boken till. Man kan se det som att den personen begått ett avtalsbrott i och med att den inte lämnat tillbaka boken till dig, och borde därmed ersätta den. Men som sagt, detta är en annan relation än den mellan dig och biblioteket. I och med att det är ditt lånekort som har använts är det du som ska uppfylla det du åtagit dig mot biblioteket.

Men hör med ditt bibliotek för säkerhets skull.

Hoppas du har fått svar på din fråga och att det löser sig!

Med Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare