Bortgivande av arv

https://lagen.nu/1958:637#K2https://lagen.nu/1958:637#K2Min mamma äger en sommarstuga, Det finns inga andra arvingar än jag kan hon ge min dotter den som gåva?

Meningen är att min dotter ska sälja stugan för att köpa min familjs släktgård utav min faster.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I arvsfrågor som denna blir ärvdabalken, (ÄB) tillämplig.

Du som enda arvinge, bröstarvinge, barn till din mamma har en arvslott om hela sommarstugan, 2:1 ÄB. Din mamma kan välja att ge bort del av arvet till din dotter, dock så har du rätt till din laglott vilket är hälften av arvslotten, alltså ”halva” sommarstugan 7:1 ÄB. Laglotten kan man inte ge bort till annan. Dock så krävs att den som mister sitt arv på grund av gåvan, du i detta fall, klandrar en sådan gåva, se 7:3 och 7:4 ÄB. Har klander inte framförts inom sex månader förfaller rätten till arvet.

Med det sagt, så kan din mamma ge bort sommarstugan till din dotter, så länge inte du klandrar det och vill ha din del av stugan.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar. Har du ytterligare frågor tveka inte att höra av dig igen!

Ha en fortsatt härlig dag.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare