Bortgång av make och vad som händer med hens avtal

Hej! Jag och min man är gifta.Vi hyr ett torp, där avtalet är skrivet på min man. Vad händer om han dör? Får jag fortsätta att hyra och överta hyresavtalet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Inom avtalsrätten är huvudregeln att man inte kan ta över en annan parts del i ett avtal om det inte är bestämt att så ska ske i avtalet eller om den andra parten inte givit ett medgivande men inom hyresrätten finns undantag.

I 12 kap 32 § jordabalken står det att ingen hyresgäst kan överlåta en fastighet utan hyresvärdens samtycke, det är ett så kallat hyresförbud. Dock finns ett undantag i både 33 samt 34 §§.

33 § : Här stadgas i andra stycket att en efterlevande make eller sambo har rätt att ta över en hyresrätt efter en bodelning eller ett arvsskifte.

34 § : Ifall ni inte önskar att använda torpet som en bostad så blir denna paragraf tillämplig istället. Kraven är att hyresnämnden ska lämna ett godkännande ifall hyresvärden skäligen borde kunna nöja sig med ändringen och att partnern har varit samboende i ca 3 år enligt praxis.

Du borde alltså ha en stor chans att ta över avtalet och vilken väg ni ska ta beror på ifall torpet används som bostad eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare