Börja med dropshipping som ensam företagare

Om jag skulle vilja börja med dropshipping behöver jag ett företag eller kan jag göra e hemsida och börja sälja?

och vad mer skulle jag behöva veta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det beror på i vilken utsträckning du vill syssla med verksamheten och om du avser att tjäna pengar på din verksamhet eller om du gör det som en hobby. Oavsett vilken företagsform du väljer är du skyldiga att skatta för det du tjänar av verksamheten.

Om du vill bedriva hemsidan på sidan av annat arbete mest för skojs skull ska du beskatta det du tjänar som hobbyverksamhet. Hobbyverksamhet har ingen bokföringsskyldighet såsom näringsverksamhet har, men du har ändå en allmän dokumentationsskyldighet. En fördel med hobbyverksamhet är att år som slutar på ett underskott kan sparas i fem år. När du tjänar på verksamheten beskattas de som inkomst av tjänst. Här kan du läsa mer om hobbyverksamhet.

Det finns flera former du kan bedriva ett företag, aktiebolag, handelsbolag, enskild näringsverksamhet osv. Jag förstår din fråga som att du tänkte bedriva den här verksamheten själv så jag går in på enskild näringsverksamhet mer, men att vara ensam är inte något som hindrar dig från att exempelvis bilda ett aktiebolag.

En fördel med att bedriva verksamheten som näringsverksamhet och inte som hobbyverksamhet är att du kan ansöka om F-skatt och momsregistrering vilket tillåter dig dra av momsen och fakturera. Som enskild näringsidkare betalar du sociala avgifter och preliminärskatt. I övrigt är det likt att bedriva verksamheten som hobby eftersom du är personligt ansvarig för ditt företag, till skillnad från aktiebolag. Du kan läsa mer om företagsformer här.

Här kan du vid intresse läsa mer om dropshipping.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare