FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/04/2016

Borgensåtagande - gäldenären betalar inte borgensmannens regressfordran

Hej mitt namn är A.S. jag har problem med personen som jag är borgensman för. Han har slutat betala av på ett skuld på 157 000 kr sen juni 2015. Jag har blivit tvungen att betala 6000 kr varannan månad sen october förra året. När jag försöker komma i kontakt med honom vägrar han att svara på mina sms och telefonsamtal. Jag vill ha tips på hur jag kan ut ur denna dilemma.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om borgen hittar du i 10 kapitlet handelsbalken (HB), här. Eftersom du har gått i borgen för en person så är du skyldig att betala det den personen inte själv kan betala, men detta är du ju såklart redan medveten om. När du i egenskap av borgensman betalar av gäldenärens (den person du har gått i borgen för) skuld, så uppstår en regressrätt för dig, du har rätt att kräva gäldenären på det du har betalat för hans/hennes skuld.

Denna regressrätt innebär att du har en fordran på gäldenären, om gäldenären inte betalar denna fordran så kan du därför ta hjälp av Kronofogdemyndigheten (KFM) att kräva in denna skuld. Det jag råder dig att göra i denna situation är att ansöka om "betalningsföreläggande", det gör du här. Kronofogdemyndigheten kommer då att delge gäldenären ett föreläggande om att betala fordran. Om denne då inte betalar föreläggandet så kommer KFM att meddela utslag vilket innebär att de kommer börja driva in pengarna. Men om gäldenären bestrider föreläggandet så är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Utöver detta finns det tyvärr inte så mycket du kan göra, det finns små möjligheter för dig att ta dig ur ditt borgensåtagande gentemot borgenären. Om det skulle föreligga grund för ogiltighetsförklaring av avtalet enligt avtalslagens regler så skulle detta kunna vara en utväg, se här. Dock framgår det inte något som tyder på det i din fråga, varför jag inte går in på detta närmare.

Om du har ytterligare frågor är du mer än välkomna att kontakta oss vidare på info@lawline.se eller på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00−16.00.

Hoppas detta var svar på din fråga och jag önskar dig stort lycka till med ditt ärende!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare