FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/03/2022

Borgen för ett aktiebolag

Jag har startat ett Aktiebolag och var verklig huvudman och 100 ägare av bolaget. Bolaget har inte lyckat så jag ändrade verksamheten och lät min bror använda sig av bolaget. Han registrerats som styrelse suppleant. Jag teckna några leasing avtal. Det börja komma inkasso fakturor. Jag anmälde min avgång från företaget min får fortfarande inkasso fakturor riktat mot. Ringde dessa leasing bolag och de säger att jag står som borgensman och avtalen tecknades innan jag anmälde min avgång därför står jag fortfarande som ansvarig för dessa leasing avtal. Min bror har betalnings anmärkning och kan inte flytta avtalen på sig. Vad honom sätta bolaget i konkurs men han vägra. Hur kan jag göra för att slippa allt ansvar för avtal som tecknades av mig innan min avgång ??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattar din fråga är att, trots att du har gjort ett eget utträde som styrelseledamot ur aktiebolaget får du fakturor för förfallna betalningar av diverse leasingfirmor riktat mot dig personligen med skäl att du har gått i borgen för aktiebolaget.

Vad innebär det att gå i borgen?

Att gå i borgen för någon innebär att en fysisk eller juridisk person åtar sig ett ekonomiskt ansvar för någon annan. En av de viktigaste lagarna för detta anges i 10:8 Handelsbalken. Där står det att om någon går i borgen för någon annan persons skuld, ska han betala det gäldenären, i detta fall aktiebolaget inte själv betalar. Detta kallas för enkel borgen. Vid tvivel om vilken borgenstyp som har ingåtts, är utgångspunkten enkel borgen. Bestämmelsen innebär att Borgensansvaret inte är självständigt utan är en form av sidoförpliktelse till huvudförbindelsen för vilken borgen tecknats.

Ett borgenslöfte kan dock återkallas fram till dess att leasingavtalet har blivit bindande mot aktiebolaget och leasingfirman (se NJA 1927 s. 11). Ytterligare för borgen saknas det formkrav. Detta innebär att även ett muntligt avtal om borgen är giltigt. En borgensutfästelse till förmån för viss borgenär kan inte utan vidare övertas av annan borgenär utan borgensmannens, dvs leasingfirmans samtycke, (se NJA 1942 s. 9). Därav vill du överlämna borgensåtagandet på någon annan krävs det som huvudregel leasingfirmans godkännande. En borgensman har även regressrätt mot leasingtagaren, dvs mot den person som borgensmannen har gått i borgen för. Detta innebär att du kan kräva tillbaka det som du har betalat till leasingfirman av aktiebolaget.

Borgensman till aktiebolagets skulder gentemot leasingfirman?

Tanken bakom ett aktiebolag är att som juridisk person, har bolaget en förmåga att äga egendom, rättigheter samt åta sig skulder och förpliktelser. Detta kallas för rättskapacitet. Därför som du antagligen vet övergår som huvudregel inte aktiebolagets skyldigheter på aktieägarna men står och faller med bolaget.

Frågan är då, om du har själv undertecknat ett avtal där det står uttryckligen att du går i god för aktiebolagets betalningsskyldigheter? Om svaret är Ja, då har du en personlig skyldighet att ersätta den del av fakturan för leasingavtalen som inte aktiebolaget har betalt.

Om svaret är Nej, har du ingen sådan förpliktelse. Då räcker det med att du bestrider fakturan, dvs talar om att du inte avser att betala fakturan med skälet att det inte finns ett borgensmansavtal mellan er.

Hur du kan gå vidare?

Då aktiebolaget inte betalar leasingavgiften, verkar den inte vara särskilt likvid. Då kan ett alternativ vara att förklara för din bror att han får säga upp leasingavtalet enligt villkoren i avtalet, som kan innebära att en del av den totala leasingavgiften för perioden inte behöver betalas. Du har som sagt regressrätt mot aktiebolaget, och kan kräva tillbaka dem pengarna du har betalt till leasingfirman. Detta kan vara ett påtryckningsalternativ för att leasingavtalet ska sägas upp i förväg. Om aktiebolaget överlever därefter utan leasingavtalet, kan du kräva tillbaka det som du har betalt till leasingfirman och på så sätt återfå det som du har lagt ut.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Med vänlig hälsning

David AlmRådgivare