Borde inte grundlagen stoppa ordningslagens inskränkning av demonstrationsfriheten?

Hej

Grundlagen ger medborgare rätt att demonstrera utan några krav på tillstånd.

Ordningslagen kräver dock tillstånd för demonstrationer.

Dessa två lagar går ju i konflikt med varandra. Då borde ju grundlagen vara den som har företräda och man behöver inte något tillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Regeringsformen(RF).

Det stämmer som du säger att grundlagen ger demonstrationsfrihet(RF 2:1 1st 4p). Du har också helt rätt i att grundlagen ska gå före vanlig lag, inom juridiken kallas den principen lex specialis.

Det finns däremot också bestämmelser i regeringsformen om att vissa av de grundläggande fri- och rättigheterna under vissa förutsättningar kan begränsas(RF 2:20). Det framgår här att demonstrationsfriheten får begränsas genom lag, vilket är fallet med ordningslagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare