Borde inte detta gå under köparnas egna undersökningsskyldighet att ta reda på om fönstrena ska gå att öppna och stänga

Jag har nyligen sålt en bostadsrätt och köparna ringer nu och klagar över att två fönster i lägenheten inte går att stänga efter de har öppnat dem. I den frågelista om upplysning om skick jag som säljare har lämnat in har jag inte nämnt något om dessa fönster då jag själv inte haft några problem. Jag har vetat om att fönstrena är gamla och att de kunde vara lite krångliga att stänga men ingenting som jag tänkt på.. Borde inte detta gå under köparnas egna undersökningsskyldighet att ta reda på om fönstrena ska gå att öppna och stänga? Om jag inte haft några problem, kan väl inte köparna komma och klaga till mig i efterhand?

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline.

De lagar som styr bostadsrättsköp är köplagen och bostadsrättslagen. En bostadsrätt ses som lös egendom och inte som en fastighet (fast egendom) och därför är det Köplagen (KöpL) som är tillämplig (se https://lagen.nu/1990:931).

Generellt gäller att när man köper bostadsrätt så har man sk. undersökningsplikt enligt 20 § KöpL. Det är viktigt att köparen undersöker bostadsrätten noga eftersom det inte kan blir fråga om ersättning av säljaren i efterhand för saker som köparen borde ha upptäckt om bostadsrätten undersökts noga innan köpet.

Det som köparen kan hävda är om det föreligger ett sk. dolt fel i bostadsrätten. Ett dolt fel är något som finns där redan när man köper bostaden och som man inte skulle kunna upptäcka vid en noggrann besiktning. Köparen ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion.

När man talar om undersökningsplikt utgår man inte från vad en besiktningsman skulle ha upptäckt vid en besiktning utan vad en normalt bevandrad person hade upptäckt. Att köparna i det här fallet inte har öppnat fönstren och kontrollerat att de går att öppna och stänga skulle vara svårt att hävda som ett dolt fel och alltså något som de borde ha upptäckt.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare