Bör man sälja tillgångar i dödsboet eller efter arvskiftet?

Vi är 2 syskon som ärvt en gård. Bouppteckning är klar. Vi vill sälja gården. Vilket är enklast och fördelaktigast? Göra först arvskifte och sedan sälja eller att dödsboet säljer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni först ärver huset och säljer det själva behöver ni inte bekymra er om andra arvtagare och resten av dödsboet kan avvecklas innan försäljningen är slutförd. Vad gäller skatt och andra avgifter gör det ingen skillnad om ni gör försäljningen genom dödsboet eller privat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare