FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/07/2022

Bör man sälja sitt hus innan ett äktenskap har upphört?

Hej Jag äger huset men maken står tillsammans på lånen har huset till försäljning men om vi ska skiljas vad är det bästa alternativet vänta med skilsmässan tills vi sålt eller skiljas innan. Har inga gemensamma barn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är äktenskapsbalken (ÄktB) som reglerar frågor om bodelning och fördelning av egendom mellan makar.

Har äganderätten övergått till din make?

I ett äktenskap kan äganderätten övergå till den andra maken, trots att enbart en av makarna har köpt huset. Detta kallas för dold samäganderätt. Förutsättningarna för att dold samäganderätt ska uppstå är dels att den ena maken har köpt en egendom i sitt namn men att egendomen ska användas gemensamt, dels att den andra maken har ekonomiskt bidragit till köpet (NJA 2013 s. 242). När ett hem är gemensamt antar man automatiskt att bostaden har köpts för gemensam användning. Jag antar att din make betalar hälften av bolånet, vilket betyder att han borde därmed bidra till att genomföra köpet av huset. Ni använder även huset som gemensam bostad. Det ovan sagda talar därför för att ni båda borde äga huset.

Hur går en bodelning till?

När ett äktenskap upphör ska en bodelning av giftorättsgodset göras (9:1 ÄktB). Bodelningen ska göras när äktenskapet har upphört (9:4 ÄktB), vilket är när dom på äktenskapsskillnad börjar gälla (5:6 ÄktB). All egendom i ett äktenskap är giftorättsgods, om egendomen inte är enskild (7:1 ÄktB och 10:1 ÄktB), förutom personliga saker som kläder och presenter (10:2 ÄktB).

Själva bodelningen går till genom att värdet på allt giftorättsgods läggs ihop (11:1 ÄktB), skulderna dras av (11:2 ÄktB) och sedan läggs värdena på giftorättsgodset ihop och delas lika (11:3 ÄktB). Därefter får makarna bestämma hur egendomen ska fördelas och den som äger en egendom får välja först (11:7 ÄktB). I ert fall spelar den sistnämnda regeln inte roll, därför att ni ändå håller på att sälja huset.

Är det bäst att vänta med skilsmässan till dess att huset är sålt?

I ert fall spelar tidpunkten för skilsmässan inte heller någon större roll för försäljningen av huset. Får ni sålt huset innan ni skiljer er ska pengarna ändå delas lika när äktenskapet upphör och bodelningen ska göras. Säljer ni huset efter att äktenskapet har upphört måste ni ändå dela pengarna från försäljningen. Det som kan vara värt att tänka på är bostadsmarknaden så att ni får mest utav försäljningen.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är att tidpunkten för skilsmässan inte bör spela någon roll för försäljningen av huset. Tänk dock på att det är lättare att dela på pengar än husets eventuella värde och att försäljningen därför underlättar en bodelning. Om ni båda kan flytta ut och om bostadsmarknaden är mera gynnsam för er, så skulle jag nog rekommendera att ni säljer huset innan ni skiljer er.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare