FrågaEKONOMIÖvrigt31/05/2021

Bör man köpa en lägenhet om föreningen saknar årsredovisning?

Har hittat en lgh som jag är intresserad utav, men den har bara årsredovisning från 2017.

Detta tycker jag är väldigt märkligt.

om 2020 inte vart klart ok pga corona, men så pass långt tillbaka.

har försökt att googla runt då det borde skett vid andra tillfällen men verkar inte hitta något som påpekar detta.

vet att dem är skyldiga att ha varje år, men som sagt senaste var 2017 alltså 4 år sedan.

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, ska prata med mäklaren, alternativt försöka få tag på styrelsen.

Men dem hade bra betyg, vilket gör detta ännu konstigare.

// Rickard

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. De är därför skyldiga att följa bokföringslagen och årsredovisningslagen. Det är lätt att förvirras av oäkta och äkta bostadsrättsföreningar, men så länge de upplåter bostäder för att främja medlemmarnas ekonomiska intresse är de en ekonomisk förening. Det innebär att om medlemmarna betalar in pengar till föreningen i utbyte mot att få bo där och pengarna medlemmarna betalar in används för att förvalta fastigheten är de en ekonomisk förening (SFS 2018:672 1 kap. 4 §)

Alla ekonomiska föreningar är skyldiga att senast 6 månader efter årets slut presentera en årsredovisning på årsstämman (6 kap. 9 §). Årsredovisningen är ett av de viktigaste verktygen som medlemmar och myndigheter har för att kontrollera att en förening bedrivs rätt.

Min rekommendation

Jag tycker att du borde kontakta mäklaren eller styrelsen och begära ut årsredovisningen. Är det så att de inte har upprättat någon årsredovisning kan det leda till en del otrevligheter senare. Personligen hade jag inte köpt lägenheten om det saknas årsredovisning. Vill du ändå köpa den rekommenderar jag att du sätter dig in i vilka konsekvenser det kan få.

Jag hoppas att detta var till hjälp!

Ebba PlantingRådgivare