FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/12/2015

Boldening efter att samboförhållande upphört

Min sambo har byt lås på dörren och jag är folkbokförd på samma adress men han står på kontraktet...

Jag har alla mina tillhörigheter där samt att vi har två källarförråd, den ena står jag på och den andre han.

Dessa nycklar finns även i lägenheten som jag inte kommer in i.

I grunden ligger psykisk misshandel men finns inga direkta hot eller våld.

Vad gör jag.. Polisanmält honom men de kan inte göra så mycket, blir inget åtal men utredningen ligger öppen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Du bör ansöka om en bodelningsförrättare hos Tingsrätten om ni inte kan komma överens om en bodelning. I din ansökan ska du ange samborna (namn) samt de omständigheter som ligger till grund för ansökan. En begäran om bodelning av samboegendom måste ges in till tingsrätten senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Ansökan om bodelningsförrättare görs vid en tingsrätt där någon av parterna var folkbokförda den 1 november föregående år. Mer information finns här.

Du har rätt till din del av samboegendomen, alltså bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk. Enligt Sambolag (2003:376)

Behöver du hjälp med upprättande av ansökan om bodelningsförrättare kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på bodelning. http://lawline.se/boka

Hoppas att detta besvarar din fråga och lycka till!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare