FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/12/2015

Bolag ingår inte i en bodelning enligt sambolagen

Hej,

Jag och min flickvän har nyligen blivit sambo. Jag undrar vad sambolagen säger om följande.

1. Jag äger ett aktiebolag (holdingbolag) som i sin tur äger delar av andra aktiebolag. Ingår detta holdingbolag i bodelning vid en eventuell separation?

2. Om jag startar andra bolag utanför holdingbolagets koncern efter att vi blivit sambo, ingår detta i bodelning vid en eventuell separation?

3. Vad säger lagen om annat lösöre som inte har med hemmet att göra (som någon av oss ägde innan samboskapet), exvis gamla smycken och värdesaker som inte är möbler etc såsom klockor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som ska ingå i en eventuell framtida bodelning mellan dig och din sambo framgår av Sambolagen (SamboL). Av 8 § SamboL framgår att det är samboegendomen som som ska delas. Vad som är samboegendom framgår av 3-7 §§ SamboL. Enligt 3 § SamboL är sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 § SamboL.

Det är alltså endast gemensam bostad och bohag (med bohag menas enligt 6 § SamboL exempelvis möbler och hushållsmaskiner) som kan komma att ingå i bodelning. Du behöver alltså inte vara orolig för att behöva lämna ifrån dig dina bolag, smycken och andra värdesaker.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare