FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/03/2023

Bokning av arbetspass & arbetsledningsrätt

Hej! Just nu är jag en timanställd med ett kollektivavtal. Min ac har bokat in mig på arbetspass som vi inte har bestämt tillsammans. Pga det kan jag inte jobba vissa pass och när jag har sagt det till honom så sa han att det är min skyldighet att hitta någon annan som kan ta mitt skift. Måste jag göra det eller är det hans skyldighet just på grund av att han har bokat mina pass utan att fråga mig? Jag har berättat till han vecka innan min arbetspass om att jag inte kan jobba denna dag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller arbetspass i arbetet så har man inte lika mycket rätt att välja som man skulle kunna tro. Ofta har arbetsgivare system där man kan välja pass, avboka pass och byta pass med medarbetare, men när man blir tilldelad pass så har man egenligen inte en laglig rätt att ändra, utan ofta är det bara något som arbetsgivaren är okej med.

Fallet är så på grund av att arbetsgivaren har något som kallas arbetsledningsrätt. Det innebär att arbetsgivaren har en rätt att fördela och leda arbetet på en arbetsplats. Det innebär att det är inom arbetsgivarens rätt att bestämma arbetspass, fördela scheman och neka eller tillåta byten av arbetspass. Detta innebär att om man fått ett pass man inte kan arbeta på så har man ingen rätt att byta, utan man har som skyldighet att arbeta eller om arbetsgivaren tillåter det, hitta någon man kan byta pass med.

Det finns alltså inte någon egentlig rättighet att kunna själv bestämma över sina arbetspass, förutom i situationer som semester vilket man har en generell rätt till enligt semesterlagen, eller att arbetstimmar inte får överstiga det som anges i arbetstidslagen

Det verkar alltså inte som att din arbetsgivare gjort något fel i den situationen du beskrivit. Det är såklart tråkigt, men det är inte emot någon lag, så du får helt enkelt försöka hitta någon som kan byta pass med dig.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare