FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/02/2014

Boendeförälders skyldighet medverka till umgänge med den andra föräldern

Hej! Mitt ex har flyttat till Norrköping och vi har två barn tillsammans och jag bor i Bro. Just nu bor barnen på heltid hos mig och träffar sin mamma varannan helg och vartannat lov och vi har gemensam vårdnad. Min fråga är vem är skyldig att hämta och lämna barnen vid helg- och lovumgänge.?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 6 kap. 2 a § föräldrabalken (FB) är utgångspunkten när det gäller frågor om vårdnad och umgänge barnets bästa. Vid bedömningen av vad som är barnets bästa ska hänsyn tas till bl.a. barnets behov av en nära och god relation med båda sina föräldrar.

Enligt 6 kap. 15 § FB har barn rätt till umgänge med den förälder de inte bor tillsammans med, och båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att tillgodose barnets behov av umgänge med den förälder barnet inte bor tillsammans med. Ni som föräldrar måste alltså samarbeta kring frågan om umgänget. Om du och mamman har svårt att samarbeta kan ni vända er till socialnämnden och få hjälp med frågorna kring vårdnad och umgänge.

Enligt 6 kap. 15 b § FB är det den förälder som inte bor tillsammans med barnet som har det primära ansvaret för resekostnaderna vid umgängestillfällena. Boendeföräldern ska ta del i kostnaderna om det är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. I allmänhet sägs att boendeföräldern inte ska vara tvungen att ta del i resekostnaderna om avståndet mellan föräldrarna understiger 10 mil. Att umgängesföräldern utan godtagbar anledning flyttat långt bort kan vara en omständighet av betydelse vid kostnadsfördelningen.

FB hittar du https://lagen.nu/1949:381

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare