FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/09/2013

Boendeförälderns skyldigheter mot umgängesföräldern vid gemensam vårdnad

Hej! Jag och min f.d. sambo har en dotter på 6 månader som vi har gemensam vårdnad om. Är jag som boendeförälder skyldig att åka med henne hem till umgängesföräldern för att han ska kunna umgås med henne? Han får gärna komma och hämta henne hemma hos mig, jag hindrar inte honom från att träffa henne. Vilka skyldigheter har jag som boendeförälder gentemot umgängesföräldern?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 6 kap. 15 § föräldrabalken (FB) har barnet rätt till umgänge med den förälder som det inte bor tillsammans med. Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar att tillgodose barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med.

Vid gemensam vårdnad är boendeföräldern skyldig att lämna umgängesföräldern sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det (se 6 kap. 15 § 4 st. FB). Sådana upplysningar kan t.ex. vara att barnet ska flytta till en annan ort eller vistas utomlands en viss tid. Även upplysningar om barnets hälso- och sjukdomstillstånd ska lämnas om det underlättar umgänget. Eftersom det är viktigt att umgängesföräldern inte framstår som en utomstående person, utan istället som någon som har del i barnets vardag, kan även upplysningar om barnets skolgång, kompisar och fritidsintressen behöva lämnas.

Vad gäller kostnader för barnets resor till umgängesföräldern stadgas i 6 kap. 15 b § 1 st. FB att boendeföräldern ska ta del i dessa kostnader. Föräldrarnas ekonomiska förmåga utgör utgångspunkten vid fördelningen av resekostnaderna, men hänsyn tas även till övriga omständigheter, t.ex. att ena föräldern flyttar till en annan ort. Det är dock umgängesföräldern som har det primära ansvaret för resekostnaderna.

I rättsfallet RH 1999:30 ansågs boendeföräldern inte vara skyldig att bidra till resekostnaderna genom att skjutsa sonen till umgängesföräldern då avståndet mellan bostadsorten och umgängesorten understeg tio mil.

FB hittar du https://lagen.nu/1949:381

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare