Bodening vid samboskap

Hej!

Min mor har gått bort och hon var sambo med en karl. Vi är 3 barn och det är inte vår pappa.

De köpte en lägenhet för 23 år sen som han betalade insatsen på. Jag undrar hur det blir med den och mammas pengar hon har på sitt bankkonto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Bortgång av sambo innebär att samboskapet upphör, vilket framgår av Sambolagens 2§. Då detta sker ska all samboegendom ska delas. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om den har blivit förvärvad för gemensam användning. Detta innebär att paret måste ha köpt den, med åtanken att ni skulle dela på den. I ert fall verkar det som att lägenheten köptes för gemensam användning och ska därför delas på.

Gällande pengarna kommer denna inte att ingå i bodelningen eftersom den inte utgör samboegendom. Pengarna utgör inte bostad eller bohag. Dessa kommer gå i direkt arv till er mors arvingar.

Ovanstående regleras av 3-4§§ i Sambolagen,

Dessvärre är det svårt att göra en närmare beräkning och fastställa utfallet i er separation. För mer hjälp att utreda hänvisar jag er att söka hjälp hos en bodelningsförättare som kommer objektivt ta ställning och fördela egendomen er emellan enligt stadgade lagregler, 27§ Sambolagen.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare