FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/10/2013

Bodelningsförrättarens beslut och överklagan av detta

min exman säger att han inte kommer att godkänna vad bodelningsförättaren säger och kommer att fortsätta bråka så långt det går, till högsta domstolen. vad innebär det rent tekniskt? hur många gånger kan han överklaga? byta bodelningsförättare etc? vilka steg blir det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När ett äktenskap upplöses till följd av en lagakraftvunnen dom på äktenskapsskillnad ska bodelning ske. Enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 17:1 ska domstolen på ansökan av någon av er utse en bodelningsförrättare.

Om ni inte kan enas om en bodelning är det bodelningsförrättarens uppgift att framför allt reda ut situationen och arbeta fram en lösning som passar er båda. För det fallet att ni inte heller med bodelningsförrättarens hjälp kan enas om en delning har bodelningsförrättaren möjlighet att själv fatta ett bindande beslut om en delning (tvångsdelning).

Över bodelningen upprättas en skriftlig handling som undertecknas av bodelningsförrättaren samt delges dig och din f.d. man. Godkänner ni skiftet blir det omedelbart gällande. Vill någon av er klandra skiftet skall talan väckas mot den andra parten (klander av bodelning) inom fyra veckor från delgivningen (ÄktB 17:8 2 st). Tingsrätten har då att ompröva förrättningen och eventuellt fördela på annat sätt. Även återförvisning till bodelningsförrättaren kan förekomma.

En make som inte frivilligt medverkar med uppgifter till bouppteckningen kan föreläggas vite av rätten. Även beedigande av bouppteckningen kan komma ifråga (ÄktB 17:5).

Din make har en möjlighet att överklaga tingsrättens beslut. Det krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet på nytt i sin helhet. Den part som vill överklaga domen ska göra det skriftligen inom tre veckor från det att domen meddelades.

Hovrätten ger prövningstillstånd i dessa fall:

- När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.
- Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om
tingsrätten dömt rätt.
- Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.
- När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet.

Om målet prövas av hovrätten och din make sedan är missnöjd med denna dom kan han överklaga till HD. Prövningstillstånd krävs dock även här. Det lämnas om HD:s dom eller beslut kan ge ledning för hur andra liknande fall ska bedömas (prejudikat).

Din man kan alltså inte bara vägra av ren ovilja, och han kommer sannolikt ha svårt att få målet prövat upp till HD.

Vänliga hälsningar,

Rådgivare