FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/07/2018

Bodelningsförfarande.

Hej,

Jag har läst i ÄktB och ÄB gällande hur egendomsfördelning görs mellan syskon när en förälder går bort. I mitt fall när det finns särkullsbarn. Jag vet att all egendom som inte är enskild ses som gemensam och efter skulder så delas den lika mellan båda makarna för att avgöra vem av syskonen som ärver vad.

Jag vill dock fråga om själva bodelnings-processen. Jag vill säkerställa mig om att det inte går att kringgå eller böja på lagen om t.ex. en erfaren advokat är inblandad.

Är det så att det som står i lagen kommer utföras oberoende av någon inblandning av en advokat?

Mvh

S

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning:

Mycket riktigt ska en bodelning ske när en av makarna går bort eftersom detta då upphäver äktenskapet (9 kap. 1§ resp. 1 kap. 5§ äktenskapsbalken). Bodelning behöver dock inte genomföras om all egendom ägd av makarna är enskild egendom eller att ingen av makarna begär att få överta den andras egendom (9 kap. 1§ 2st äktenskapsbalken). Regleringen för hur en bodelning ska ske, vad som ska ingå, fördelningen på lotter etc. har en relativt noggrann reglering. Dock utgår bodelningsreglerna i äktenskapsbalken lite från scenariot att makarna inte kommer överens. Detta märks i att bodelningsreglerna går att kringgå eller helt undvikas genom t.ex.äktenskapsförord (7 kap. 3§ äktenskapsbalken) eller reglerna i 9 kap. 1§ 2st äktenskapsbalken. Om dock bodelning är alternativet ska reglerna följas enligt äktenskapsbalken.

Problem som kan uppkomma i bodelning:

Som sagt är regleringen i sig relativt tydlig gällande bodelningen. Det betyder dock inte att alla tolkar reglerna på samma sätt eller ens följer regleringen. Alla problem som kan uppkomma kommer inte att kunna nämnas men vi kommer beröra vissa återkommande problem.

Redovisningsplikten: När beslut om bodelning sker uppkommer en kritisk tidpunkt (9 kap. 2§ äktenskapsbalken). Tidpunkten är dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes och det är denna dag man utgår ifrån när man sammanräknar samtliga makars egendom. Det är från denna tidpunkt inträder även redovisningsplikten (9 kap. 3§ äktenskapsbalken). Redovisningsplikten innefattar både enskild egendom och giftorättsgods samt omfattar en skyldighet att kunna styrka egendomens påverkan av ev. försäljning. Denna redovisningsplikt är en regeln som kan kringås ganska enkelt. Man kan t.ex. ha egendom gömd, egendom maken inte vet om etc. När makar sätter sig ner och räknar ut sina lotter i egendomen bör båda vara vaksamma så att den andra maken inte undanhåller saker. Om t.ex. en bil saknas som den andra maken vet om bör denne påpeka det. Av detta skäl skulle jag rekommendera ett ombud som förstår hur redovisningsplikten utspelar sig i praktiken.

Jämkningsreglerna: Om bodelning sker p.g.a. ena maken bortgång tar dennes dödsbo över i bodelningsprocessen i praktiken. Vid sådan situation har lagstiftaren givit den efterlevande maken en rätt att undgå en bodelning. Det den efterlevande maken kan göra är att begära att båda makar ska få behålla sin egna egendom eller delar av sin egna egendom (12 kap. 2§ äktenskapsbalken). Regeln i 12 kap. 2§ äktenskapsbalken är måstån densamma som regeln i 9 kap. 1§ 2st äktenskapsbalken bortsett från att det är helt upptill den efterlevande maken. Detta är en regel som helt är till för att ge den efterlevande maken en fördel i bodelnignsprocessen och kan verka orättvis mot den andra parten. Dessvärre finns det inte mycket att göra på denna del. Det man kan vara noga med är att se till att den efterlevande maken inte behåller sin egendom OCH begär att få ta del av den avlidnes makens egendom. Något sådant skulle dock vara väldigt ovanligt men inte helt omöjligt.

Det här är 2 återkommande problem som kan komma att aktualiseras i en bodelningsprocess varav redovisningsplikten är vanligast att folk inte är helt samarbetsvilliga med. Mitt svar är att om en av er anlitar ett ombud bör den andra också göra detta. Återigen är regleringen relativt tydlig och oavsett ombudets erfarenhet, sakkunskap eller expertis inom området ska reglerna följas. Alla regler kan dock "böjas" och tolkas olika i vilket båda parter rekommenderas ha ombud som arbetar för just dig/motparten. Alternativt kan ni gemensamt be om rådgivning och endast be en jurist/advokat förklara de formella reglerna så neutralt som möjligt.

Jag skulle rekommendera er att ringa till Lawines gratis telefonrådgivning för vidare information om hur man kan förebygga problem på numret 08-533 300 04.

Vänligen

Henrik BergRådgivare