Bodelningsförättare vid upphörande av samboförhållande

Hej, jag och sambon ska separera och när jag kom hem så hade hon varit där och tagit massa saker och möbler som vi köpt under vårat samboförhållande utan att vi har delat på något ännu. Hur går jag vidare rättsligt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man som sambos vid/innan bodelning inte kan komma överrens kan man vända sig till en bodelningsförättare, 26§ SamboL. Detta görs på samma sätt som för makar när de inte kan komma överens om bodelning vid skilsmässa och därmed görs det efter reglerna i Äktenskapsbalken.

En bodelningsförättare kan du ensam ansöka om hos domstolen. Efter detta förordnar domstolen om en eller flera bodelningsförättare beroende på vad som behövs, se 17:1 1st ÄktB (Äktenskapsbalken). Denne/dessa kan sedan hjälpa dig och din sambo komma fram till en lösning gällande all er samboegendom, således även den egendom som din sambo varit och tagit ur ert hem.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Karolina JivebäckRådgivare