FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2018

Bodelningsavtal och giltighet av muntliga avtal

Jag och min exman har innan äktenskapet gjort ett muntligt avtal gällande bodelning. Vi är fortfarande överens och vill att det avtalet skall fortsätta gälla. Hur går vi till väga för att få det skriftligt och hur gilltliga är muntliga avtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett skriftligt bodelningsavtal är att rekommendera

Även om ni muntligen är överens om hur bodelningen ska göras så rekommenderar jag er starkt att skriva ett bodelningsavtal även om det är frivilligt, då själva rätten att begära bodelning kvarstår flera år efter att ni skiljt er. För att undvika att få krav på bodelning i efterhand av ena maken bör man inte vänta med att skriva ett bodelningsavtal allt för länge efter skilsmässan.

I och med att ni är överens om hur allting ska delas upp mellan er behöver jag inte närmare redogöra för hur ni juridiskt steg för steg ska lägga upp en bodelning, då det inte förekommer några oenigheten. Det ni behöver göra efter att ni delat upp tillgångarna mellan er är att skriva ett bodelningsavtal som ett bevis på att ni har gjort en bodelning, på så sätt undviker ni framtida anspråk och konflikter mellan er.

Det finns två grundkrav för att ett bodelningsavtal ska vara giltigt (9 kap. 5 § äktenskapsbalken). Avtalet ska vara skriftligt samt underskrivet av båda ex- makarna. Det finns inga andra särskilda krav för hur ett bodelningsavtal ska se ut men det kan vara bra att ta hjälp så att det blir rätt. Skulle ni behöva hjälp med att skriva ett bodelningsavtal kan ni kontakta våra jurister HÄR.

Hur är det egentligen med muntliga avtal?

Ett muntligt avtal är rättsligt bindande och har samma rättsverkan som skriftliga avtal, förutom i de fall där det uttryckligen står i lagen att avtalet måste vara skriftligt. Muntliga avtal är dock ofta svåra att bevisa vilket innebär att det är svårt att vinna en tvist endast baserad på ett muntligt avtal. Skriftliga avtal är därför att föredra framför muntliga i och med att de har ett högre bevisvärde än muntliga, även om de egentligen är lika giltiga.

När det gäller ett muntligt avtal så är det alltså rättsligt bindande då huvudprincipen inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. I och med att ett muntligt avtal inte har lika starkt bevisvärde så är det dock starkt rekommenderat att upprätta ett skriftligt, speciellt vad gäller något så omfattande som en bodelning.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare