FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/04/2018

Bodelningsavtal.

Hej! Jag och min fru ska skilja oss. Jag har hittat en lägenhet som jag kommer flytta till inom det närmsta. Hon ska behålla huset, för att göra detta möjligt kommer jag att stå kvar som delad ägare och på lånen tills vidare. Vad bör vi tänka på när vi gör på det sättet? Kan man skriva ett bodelningsavtal även fast jag står kvar på detta? Något annat man bör tänka på?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Kort svar finns längst ned.

Bodelning:

När makar ska skiljas ska en bodelning ske (9 kap. 1§ Äktenskapsbalken). Utgångspunkten vid bodelningen är att all den egendom som ägts gemensamt av makarna ska delas (10 kap 1§ och 9 kap. 2§ äktenskapsbalken). Tidpunkten för när man kollar vad som är gemensam egendom är när anmälan om äktenskapsskillnad kom in till domstol (9 kap. 3§ äktenskapsbalken).

All egendom som inte är gemensam är enskild egendom (7 kap.1§ äktenskapsbalken). Detta innebär att bortsett från personliga saker som t.ex. kläder eller saker man fått i gåva är resterande egendom gemensam (jfr. 7 kap. 2§ äktenskapsbalken). Om dock bara ena maken använt sig av viss sak kan denna komma att ses som enskild egendom. Om t.ex. endast ena maken använder en gräsklippare eller spelplattform kan denna bli enskild.

Vad som är gemensam egendom eller inte är dock inte satt i sten. Man kan nämligen skriva äktenskapsförord med båda makars samtycke som sedan skickas till skatteverket för registrering (7 kap. 3§ äktenskapsbalken). Då tar äktenskapsförordet över vad lagen säger.

En bodelning måste inte göras om makarna endast äger gemensam egendom eller att man kommer överens om vem som ska få vad.

Bodelningsavtal:

Genom ett bodelningsavtal kan man reglera vem som ska tilldelas vilken egendom. Detta måste registreras till skatteverket för att gälla (9 kap. 1§ 2st äktenskapsbalken). Ett bodelningsavtal kan skrivas innan äktenskapsskillnad pågår. Vad som föreskrivs i avtalet är helt upp till parterna att avtala om. Den enda gången lagen beblandar sig är genom avtalslagens giltighetsgrunder. Ett avtal kan t.ex. ändras om man skulle anse att avtalet uppkommit genom ocker, svek trolöshet eller genom annan oskälighet (se 28-36§§ avtalslagen).

Sammanfattat svar:

Det är helt fritt för er att avtala om vad ni vill, med villkor att båda går med på detta och att ni anmäler detta till skatteverket. Avtalet måste även skrivas under av er båda för att det ska gå att registrera. Det som kan ändra om avtalet senare är om ena maken anser att avtalet blivit oskäligt eller liknande p.g.a. senare uppkomna omständigheter (28-36§§ avtalslagen). Vidare kan det vara bra om ni gemensamt pratar med fordringshavaren (banken) av lånet och kolla att de är trygga med att båda står kvar på lånet. Ser dock inte anledningen till att de skulle neka detta.

Om du eller din make har vidare frågor om bodelningsavtal är ni varmt välkomna att kontakta Lawlines gratis telefontjänst som ni hittar under "kontakt" på Lawlines hemsida.

Vänligen

Henrik BergRådgivare