FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/06/2016

Bodelningsavtal

Jag och min sambo skall separera,

Vi äger en fastighet tillsammans

Inköpt för 3 miljoner 50 tusen.

Huset är nu värderat till 5 miljoner.

Vi har reparerat för närmre 300 000.obelånat.

Vi har gått in med 50/50 i allt.

Jag vill bo kvar, hur räknar Vi/ jag ut hur mkt pengar sambon skall få.

Räknar man med inköpspris på huset eller är det hur mkt bolån vi har, när vi ska räkna ut "vinsten" som sen skall delas.

Mvh Gustaf

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan handlar om bodelningsavtal mellan sambor. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning genomföras. Detta ska göras inom ett år för att rätten till en bodelning ska gälla. Vid en bodelning är det endast så kallad samboegendom som skall bodelas, dvs sådan egendom som ni har införskaffat för det gemensamma boendet. För att ingen av samborna skall kunna komma och kräva något i efterhand så är det viktigt att ni upprättar ett bodelningsavtal som ni båda undertecknar.

Jag rekommenderar att ni låter oss göra ett bodelningsavtal där det framgår hur ni fördelat egendom/skulder. Vi kan även upprätta en ansökan om lagfart för den sambo som erhållit fastighet i bodelningen.

Normalt sätt används marknadsvärdet vid värdering av hur mycket den sambo som erhållit fastigheten ska betala till den andra sambo. När ni är överens om marknadsvärde är det skäligt att från detta värde dra bort den skatt som ni behövt betala om fastigheten de facto såldes samt försäljningskostnader, exemeplvis mäklarkostnader som hade uppstått vid en vanlig fastighetsförsäljning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Välkommen att kontakta oss igen!

Nathalie ByströmRådgivare