FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/09/2016

Bodelningens omfattning i samboförhållande

Vad blir jag skyldig min sambo vid en separation? Kan han kräva något?

Jag har ägt huset vi bor i sedan 80-talet. En gåva från mina föräldrar (Enskild egendom). Finns inga lån på huset. Vi har flyttat till huset gemensamt för 11 år sedan. Han har inte satt in några pengar i huset. Jag har betalt allt som behövts renoveras/reperareras i huset. Vi har delad ekonomi. Delar på alla löpande räkningar, matkostnader och barnens utgifter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden återfinns i sambolagen; nedan SamboL, se här.

En bodelning i samboförhållanden innefattar bara bostad och bohag, såvida denna är samboegendom. Huset är inte samboegendom, det är enskild egendom. Din sambo kan således inte kräva något värde ur det. Om ni däremot har investerat mycket i bohag under era 11 år tillsammans, kan denna egendom bli föremål för bodelning om den förvärvats för gemensam användning. Exempel på detta kan vara televisionsapparat, möbler i allmänhet, köksredskap etc.

Det enda din sambo kan kräva är en bodelning om ert samboförhållande upphör. Bodelningen kommer dock bara innefatta bohaget, dvs. de saker jag gav exempel på ovan. Bara bohag som förvärvats för er gemensamma användning kan bodelas.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare