FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/07/2018

Bodelningen och lottläggningen

Hej,

Jag och min man ligger i skilsmässa och ska göra en bodelning. Jag ska bo kvar i huset och vi har räknat ut vad som blir "kvar" efter latent skatt, lån etc.

Vi kan utgå från en summa på 280 tkr vilket betyder 140 tkr per person.

Min man ska tilldelas bilen.

Min fråga är; om bilen är värd X kr, säg 40 tkr- ska då 140 tkr minskas med 40 tkr? Dvs han ska tilldelas 100 tkr.

Eller vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga rör hur bodelningen vid ett äktenskap går till. Den första delen av en bodelning går till genom andelsberäkningen som du har beskrivit i din fråga. Ni kommer då fram till att varje make har rätt till 140 kkr genom bodelningen. Nästa del av bodelningen kallas för lottläggningen och består helt enkelt av att ni fördelar den egendom som finns för att vardera maken ska få 140 kkr. Har ni räknat rätt i andelsberäkningen finns det totalt egendom värt 280 kkr i boet. Om en av makarna vill ha en bil värd 40 kkr behöver ni enbart ge maken bilen och räkna av 40 kkr från de 140 kkr han har rätt till. Nu ska det finnas 240 kkr kvar att fördela, en av makarna har då rätt till 100 kkr och den andra har rätt till 140 kkr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare