FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/03/2017

Bodelning vid upplösning av samboförhållande

Hej. Jag och min sambo ska separera. Vi har varit sambos i snart fem år. Köpte hus i maj förra året för 750 000:-. Vi lånade HELA summan till huset. Tog ett lån till för att renovera huset på ca 300 000. Sedan har vi haft mäklaren hit för några veckor sedan som värderade huset till 1.2 miljoner. Efter det tog vi ett till lån för att fortsätta renovera för 300 000. Det finns nu 260 000 kvar på kontot kvar av de pengarna. Problemet är nu att han säger att han bara ska skriva över lånen på sig, det betyder att jag blir skuldfri men jag går ju +-0 vilket känns fel. Nu vill han att jag ska flytta ut mina saker(och han ska tydligen titta på så att jag inte tar hans saker), han vägrar att gå till banken förrän jag tömt mina saker. Har även bevis på att han nu är osäker på om han ska bo kvar. Vilket för mig känns som att han försöker lura mig på pengarna och sedan sälja huset själv.

Vad har jag för rättigheter? Kan jag kräva husförsäljning så att jag tjänar något på detta? För jag antar att jag inte kommer få något ifall han löser ut mig..? Känns som jag sitter fast då han vägrar samarbeta.

Han har även använt 30 000 av lånepengarna för att köpa en motor. Borde jag ta ut "min halva" av pengarna eller ställer jag till det ännu mer då? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Enligt 3 § Sambolagen (SamboL) så utgör samboegendom den gemensamma bostaden och bohaget. Alltså lösöre eller pengar på bankkonto kan inte klassificeras som samboegendom. Den egendom som inte är samboegendom ska delas upp mellan er enligt äganderätten, dvs ni behåller det som ni själva äger. Har ni ett gemensamt bankkonto, bör utgångspunkten vara att ni ska dela lika på pengarna, om ni inte kommer överens om annat.

När det gäller bostad och bohag krävs det vissa förutsättningar för att bostaden och bohaget ska räknas som samboegendom. Bostaden/bohaget ska vara införskaffat under själva samboförhållandet och den ska ha förvärvats för gemensam användning. Det verkar utifrån din beskrivning som att dessa kraven är uppfyllda och därmed utgör fastigheten samboegendom. (se 5 § SamboL)

När ett samboförhållande upphör, dvs när man flyttar ifrån varandra eller någon av de andra förutsättningarna enligt 2 § SamboL är uppfyllda, så ska samboegendomen fördelas genom bodelning om någon av er begär det. Observera för att en bodelning ska ske, så måste någon av er begära det (8 § 1 st SamboL). Utgångspunkten för fördelningen sker ut efter den dag samboförhållandet upphörde. (tillgångar och skulder som dyker upp efter denna tidpunkt ska inte intas i bodelningen)

Vid en eventuell bodelning ska sambors andelar i samboegendomen beräknas och därefter delas lika. (dock hindrar inte lagen att ni för in annan egendom än den som är samboegendom i bodelning)

Även fast han väljer att skriva över huset på sig själv, har du rätt att få ut din andel ur fastigheten. Ni har köpt fastigheten under själva samboförhållandet och köpt den i syfte att ni skulle bo där tillsammans. Därmed utgör huset samboegendom vilket innebär att det ska ingå i en bodelning. Du har rätt att ta del av huset genom bodelningen och detta oavsett vem som står som ägare.

Kan jag kräva husförsäljning så att jag tjänar något på detta?

Under förutsättning att fastigheten är samägd kan du kräva att huset ska säljas och få ut din del av vad du äger i fastigheten. Dock rekommenderas jag istället att han köper ut dig. Enligt 16 § SamboL ska andelar som har beräknats för samboegendomen fördelas mellan er på lotter. Detta innebär att om han väljer att bo kvar i huset så ska värdet på huset avräknas för hans lott i bodelningen. Han måste kompensera dig för din del av samboegendomen. Antingen genom att du får annan egendom av motsvarande värde, eller att han enligt 17 § SamboL betalar din andel i pengar.

Han har även använt 30 000 av lånepengarna för att köpa en motor?

En motor är lösöre och kan inte räknas tillfalla som samboegendom, vilket inte heller ska ingå i en bodelning. Ifall han har använt 30.000 kr av era lånade pengar bör du kunna begära att han ska kompensera dig för dem.

Sammanfattningsvis så oavsett hur ni går tillväga har du rätt till din andel av samboegendomen om du begär bodelning. Av att han skriver över sina skulder på sig själv innebär inte att du förlorar din rätt att få ut din andel. Jag rekommenderar dig därför att begära att bodelning förrättas så att ni kan värdera allt och dela samboegendomen mellan er. Denna rätt framgår som sagt av 8 § SamboL. Stöter du på motstånd och behöver hjälp med att hävda din rätt rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare