FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/05/2021

Bodelning vid skilsmässa

Hej. Jag och min man kommer att skilja oss och vi ska göra bodelning. Saken är han vill stanna i huset och vill ge mig pengar som är 50% av vad kommer att vara kvar(om det skulle säljas) i enlighet med utvärdering av huset i Mars. Min fråga är om huset kommer att bli såld mer än vad mäklaren har utvärderat det för(om vi kommer att sälja det) det kommer inte bli rättvis på min sida. Vad kan vi göra så det ska vara rättvis för oss båda? En annan fråga, jag har ett eget bankkonto där jag har sparat mina egna pengar och han har sitt. Jag har betydligt mer pengar i mitt än han och han vill att jag ska dela den till honom pga att vi är 50/50 på alla egendom så att säga. Har han rätt på mina egna pengar på mitt konto i detta fall? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning:

När man ska avgöra vilken egendom som ska ingå i bodelningen, 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄB) utgår man ifrån vilken egendomsförhållandena och skulderna som existerade den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9 kap. 2 § ÄktB. Värderingen av egendomen ska däremot göras så nära genomförandet av bodelningen som möjligt vilket följer av rättspraxis.

Värderingen av egendomen ska enligt huvudregeln ske till marknadsvärdet, det vill säga vad ni skulle kunna få för egendomen om ni lade ut den till försäljning.

Bankkontot:

En makes eller makas egendom ska ingå i bodelningen i den mån det inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄB. Om ni exempelvis har ett äktenskapsförord som anger att ditt bankkonto är enskild egendom så ingår den inte, annars ska pengarna från båda era bankkonton räknas med. Det finns ett undantag från detta om ni har varit gifta i mindre än fem år. Då finns det en möjlighet att undanhålla en viss del av tillgångarna som du inte vill ska ingå bodelningen, 12 kap. 1 § ÄktB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare