FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/05/2019

Bodelning vid skilsmässa

Min bror har tre barn ett tidigare äktenskap. Han gifter sig nu med en ny kvinna, hon har inga barn.

Vad händer med deras tillgångar om de skiljer sig och inte skrivit något.

Delas det 50/50 ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer besvara din fråga utifrån Äktenskapsbalken (ÄktB).

Egendomen som ska ingå vid en bodelning vid en skilsmässa är giftorättsgodset (10 kap. 1 § ÄktB). Vad som är giftorättsgods beskrivs som att det är allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Vad som är enskild egendom är egendom som uttryckligen var tänkt att vara enskild enligt(7 kap. 2 § ÄktB):

äktenskapsförord, gåva, testamente, arv, förmånstagarförordnande av försäkringar, pension etc.

När vi nu vet vad som är enskild egendom, vet vi även vad giftorättsgodset skulle bli. Härefter räknas makarnas andelar ihop, alltså vad de äger, var för sig (11 kap. 1 § ÄktB). När andelarna räknats ihop, dras makarnas respektive skulder av från deras andel i giftorättsgodset. Efter detta läggs allt som finns kvar då bådas skulder är avbetalade ihop och fördelas lika mellan makarna(7 kap. 3 § ÄktB).

För att då besvara din fråga delas allt som återstår efter en fördelning av tillgångar exklusive skulder och som inte är enskild egendom 50/50 mellan makarna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Carl JanssonRådgivare