FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/12/2019

Bodelning vid skiljemål

Hej. Vi ska skiljas och vi har väldigt få ägodelar och vi är överens om hur det ska fördelas. Vi behöver en bodelningsunderlag pga att mannen står på hyreskontraktet och är villig att skriva över det på hustrun. Har talat med hyresvärden och det ska inte bli några problem bara bodelningspappren är klara. Hur gör man enklast en sån? Måste en jurist skriva den och godkänna den?

Mvh

Louise Vallin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett bodelningsavtal är viktigt att skriva för att tydliggöra hur era tillgångar fördelas vid en bodelning. Kom ihåg att ett samboavtal inte ersätter ett bodelningsavtal. Den första bestämmer hur ni vill att era tillgångar ska fördelas vid en eventuell separation och bodelningsavtalet visar hur detta har skett. Ett bodelningsavtal behövs för att klargöra hur olika tillgångar ska fördelas vid en bodelning. Det är bra att skriva handlingen så fort behovet uppstår, exempelvis i nära anslutning till en separation. Ett bodelningsavtal kan i många fall vara ett krav från banker och andra långivare för att kunna få nya lån var för sig i framtiden.

Erat bästa alternativ är nog att vända er till en av våra kunniga jurister här på Lawline.
Är fallet sådant att ni behöver hjälp att upprätta ett bodelnings underlag, kan ni anlita en jurist som kan vägleda er mer om ni har ytterligare frågor. Om ni är intresserade av att anlita en jurist kan en av våra jurister på Lawlines juristbyrå hjälpa er.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare