Bodelning vid sambos dödsfall

Hej!

Min avlidne mamma ägde en bostadsrätt, hon köpte den och var ensam ägande/skriven på den.

Hon folkbokfördes på adressen 1993-01-01 och hennes sambo (ej gifta) folkbokfördes på adressen 1993-07-01

Jag som är hennes son och bröstarvinge, vem har rätt till bostadsrätten?

Vi ska ju anlita en bouppteckning, men vill gärna veta lite innan / Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken egendom som ska ingå i en bodelning vid upplöselse av ett samboförhållande avgörs av egendomens klassificering, antingen som samboegendom eller som annan egendom.

Samboegendom är bostad och bohag som införskaffat för gemensam användning, detta framgår av 3 § sambolagen. Det avgörande är alltså inte vem som faktiskt betalat eller vem som står skriven som ägare, utan om bostaden är inskaffad för gemensamt ändamål.

En bostad som införskaffades innan ett samboförhållande inleddes kommer därmed att betraktas som annan egendom eftersom avsikten vid köpet inte var att dem skulle användas gemensamt. Dock kan en bostad eller bohag som i införskaffas innan samboförhållande klassas som samboegendom om själv avsikten med köpet var att den senare skulle användas gemensamt.

Du anger i frågan att din mamma var skriven på bostaden ett halvår innan sambon. Detta skulle därmed kunna tala för att bostaden är att betraktas som "annan egendom". Sambon har i sådana fall inte någon rätt till bostaden.

Det går dock inte att avgöra helt säkert med den informationen som angetts i frågan, utan som jag tidigare har skrivit måste man se till avsikten vid köpet av bostaden.

Om bostaden skulle betraktas som samboegendom kommer denna att delas mellan dödsboet och den efterlevande sambon. I denna situation måste man även ta hänsyn till den så kallade lilla basbeloppsregeln som finns i 18 § 2 stycke sambolagen. Regeln utgör en skyddsregel för den efterlevande sambon. Denne har rätt att få samboegendom till ett värde av minst 2 prisbasbelopp i bodelningen. Om bostaden har ett ringa värde kan detta innebära att den efterlevande tilldelas mer än hälften av bostadens värde. Viktigt att här observera att detta endast blir aktuellt om bostaden betraktas som samboegendom. Den efterlevande sambon har ingen rätt överta annan egendom.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare