FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/10/2018

Bodelning vid sambo

Hej! Jag och min sambo ska separera och vi har köpt hus och bil tillsammans. Vi har inte skrivit ett samboavtal. På huset hade jag betalat kontantinsatsen från min egen ficka och resten tog vi lån för. Nu när vi ska sälja huset får jag då tillbaks kontantinsats som jag hade lagt innan vi delar lika på resterande som återstår? Och bilen? Han vill behålla bilen är det bättre att sälja eller ska han köpa 50% av den från mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå ifrån att ni är sambor eftersom att du skrev att ni inte har skrivit ett samboavtal.

Det är samboegendom som är föremål för bodelningen enligt 8 § sambolagen. I 3 § sambolagen framgår att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom. Vad som menas med gemensamt är att det har införskaffats för gemensamt bruk. Med bohag menas allt lösöre i hemmet, exempelvis hushållsmaskiner och möbler.

Huset som ni har köpt för gemensamt bruk utgör en bostad enligt 5 § sambolagen och är alltså en sådan egendom som är föremål för bodelning. Om egendomen har förvärvats för gemensam användning och om egendomen inte är ett undantag för 4 § sambolagen ska den ingå i bodelningen.

Om det inte föreligger något undantag och ni har köpt huset för att bo där tillsammans ska det vara med i bodelning. Enligt 14 § sambolagen ska det som återstår av samboegendomen efter avdrag för skulder skall läggas samman och därefter delas lika. Det spelar ingen roll vem som har betalat eller om någon av er har betalat mer för bostaden, ni delar ändå lika.

Med detta sagt innebär det att om huset är gemensam bostad ska ni helt dela lika på det. Detta innebär att ni kommer att dela lika på det överskott som finns kvar när exempelvis lån och mäklararvode är betalda. För att tydligt besvara på din fråga kommer du inte kunna ta undan kontantinsatsen utan den kommer att vara med i bodelningen. Bilen ingår inte i bostad eller bohag och är därmed enskild egendom och kommer inte att vara med i bodelningen. Det innebär att det är den sambon som äger bilen som kommer att ha rätt till den.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Paulina CeylanRådgivare