FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/09/2016

Bodelning vid makes död

Ärver särkullsbarn endast den avlidnes(pappa) giftorättsgods eller delas den efterlevandes giftorättsgods oxå med det barnet

Med vänlig hälsning,

Eva

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser av intresse för din fråga finns dels i äktenskapsbalken (ÄktB), dels i ärvdabalken (ÄB). Då en gift person dör måste - innan fördelning av arvet efter denne kan ske - en bodelning enligt reglerna i ÄktB göras. Detta framgår av ÄktB 9:1, 1:5 och ÄB 23:1. Enligt 10:1 ÄktB ska makarnas giftorättsgods (gg) ingå i en bodelning. Då din fråga endast berör gg bortser jag i det följande från förekomsten av eventuell enskild egendom. En bodelning går till så att varje makes andel i boet först ska beräknas, se ÄktB 11:1. Vid en sådan beräkning ska varje makes respektive skulder dras från dennes gg, se ÄktB 11:2. Jag utgår i det följande från att några skulder inte finns. Enligt 11:3 läggs sedan det som återstår av makarnas gg läggas ihop och sedan fördelas lika mellan makarna. Detta värde kommer utgöra varje makes andel i boet, se ÄktB 11:6. Med ledning av dessa andelar ska giftorättsgodset sedan fördelar på lotter. Varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom, se ÄktB 11:7. Du har således rätt att behålla ditt gg. Detta förutsätter dock att du - i den mån ditt gg överstiger värdet av din makes gg - lämnar ersättning i form av egendom eller pengar till din makes lott. På så sätt kan du således "köpa loss" ditt gg. Det som efter denna fördelning ligger på din lott kommer inte utgöra din makes egendom och således inte fördelas mellan din makes arvingar.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare