FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/12/2021

Bodelning vid eventuellt dödsfall

Hej,

Jag har en arvsfråga.

Min far har gift sig på äldre dagar och vi blir inte riktigt kloka på arvsfrågan av villan.

Vid ett eventuellt dödsfall, vad gäller om han vid köpetillfället själv ägde huset, och att sambon (tillika nu fru) flytadde in efteråt? Frun har barn sedan tidigare förhållanden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga återfinns huvudsakligen i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad gäller beträffande villan?

Eftersom din far är gift kommer en bodelning behöva göras vid ett eventuell dödsfall (9 kap. 1 § och 1 kap. 5 § ÄktB). Vid en bodelning sammanläggs din fars och hans frus tillgångar samman, och efter avdrag för eventuella skulder, hälftendelas egendomen (11 kap. 3 § ÄktB). Beträffande villan gäller med andra ord att din fars fru har rätt till hälften av denna. Att din far vid köptillfället själv ägde huset och frun sedan flyttade in har ingen betydelse.

Vad kan din far göra för att "skydda" dig?

För att du (och eventuella syskon) ska kunna ärva hela villan måste din far se till att undanta villan från bodelningen. Detta görs genom ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB). Ett äktenskapsförord är, precis som alla andra avtal, en överenskommelse mellan två parter. Med andra ord, din fars fru måste också vilja upprätta äktenskapsförordet. Jag kan slutligen notera att ett eventuellt testamente inte kan sätta ovanstående bodelningsregler ur spel.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare