FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/02/2017

Bodelning vid äktenskapsskillnad utan äktenskapsförord

Hej!

Jag och min man håller på att skiljas. Vi köpte ett hus som gemensam bostad medans vi var sambo, han la dock in en större summa eftersomhan hade ett annat hus att sälja. Dock skrevs inga avtal eller liknande mellan oss... han står dock som ensam ägare på lagfart och lån, dock har vi haft delad ekonomi hela tiden

Vi har under åren gift oss och fått två barn.

Nu ska vi skiljas och inga äktenskapsförord finns, dock hävdar han att han har ett gåvobrev som gäller hans förra hus att det var enskild egendom och även eventuell vinst efter detta (den vinsten la han ju i vårt gemensamma hus)

Detta är aldrig något jag hört om tidigare, gäller detta eftersom vi under tiden gift oss och inget nytt är skapat efter det?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är gifta tillämpas äktenskapsbalk (1987:230) då ni nu ska göra en bodelning. I bodelningen ska all giftorättsgods ingå, det vill säga er gemensamma egendom enligt 10 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Makar har en möjlighet att göra egendom enskild genom äktenskapsförord, men eftersom inget sådant upprättats mellan er ska husets värde delas lika mellan er båda.

För att besvara din fråga hade din man behövt upprätta ett äktenskapsord för att vid en bodelning få ut ett större värde av ert gemensamma hus. För att särskilja den vinst han gjort från sin gamla fastighet, hade ni således behövt komma överens om detta genom ett äktenskapsförord.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare