FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/10/2013

Bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej. jag är under en separation, men vi bor fortfarande kvar. Detta är en väldigt jobbig situation. NU undrar jag om jag kan köpa en bostadsrätt nu och sen starta processen med skilsmässan. Jag har fått lönelöfte från en bank att det skulle gå ekonomiskt med min egen lön Tacksam om ni hör av er!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I äktenskapsbalken 9 kap. 2 § stadgas att bodelning vid äktenskapsskillnad ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållanden den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det är alltså den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkommer till rätten, vilken i juridiska sammanhang ofta kallas för "den kritiska tidpunkten". Med egendomsförhållanden avses den samlade egendomsbilden, såväl tillgångar som skulder.

Om ni har lämnat in talan om äktenskapsskillnad kan du köpa en bostadsrätt utan att denna kommer att vara en del av egendomen som ska bodelas eftersom bodelningen kommer att göras med utgångspunkt i hur tillgångarna såg ut när ansökan lämnades in. Har ni däremot inte ansökt om äktenskapsskillnad ännu bör du inte köpa en bostadsrätt eftersom denna då kommer att vara en del av kommande bodelning.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare